Filmvisning och panelsamtal i Lund

Torsdagen den elfte april var vi på plats på Forum Medicum i Lund för visning av ”Vem ropar för Alvar”. Arrangör var CASE, Center for Ageing and Supportive Environments, medicinsk fakultet, Lunds universitet. Evenemanget var också en del av Hållbarhetsveckan 2024, som arrangeras årligen i samarbete mellan Lunds universitet och Lunds kommun.

Filmvisningen följdes av ett panelsamtal och en frågestund, ledd av professor i gerontologi Susanne Iwarsson. En av paneldeltagarna var Monica Gustafsson, fysioterapeut och kommundoktorand, som skriver avhandling på halvtid och arbetar med äldreomsorg i Helsingborgs stad på halvtid. Monica menade att filmen har stor potential att användas vid fortbildning i äldreomsorgen. Inte minst i diskussioner om ämnen som tenderar bli till konflikthärdar när olika professioner ser olika aspekter av äldreomsorgens vardag, så kan en film fungera som projektionsyta.

”När det pratas om ett händelseförlopp i en film blir det mindre laddat än när det är det egna arbetet som det pratas om. Saker och ting kan redas ut och diskussionerna kan leda till nya lärdomar och nya idéer om vem som ska göra vad och när”

menar Monica och uttalar sig utifrån sin dubbla roll – som doktorand med intresse för organisatoriskt lärande och verksamhetsutveckling i äldreomsorgen och som fysioterapeut med lång erfarenhet av att arbeta kliniskt med sköra äldre.

Hälsningar från Sara, Katarina, Magdalena och filmskapare Anna Maria

15 april 2024