Tid för samtal, skrivande, reflektion och njutning

Vi har tillbringat några dagar på vackra Gustafsberg. Där har vi samtalat, promenenerat, ätit och druckit gott och skrivit. Vi har njutit av historiens vingslag och av den vackra havsutsikten över Byfjorden.

Medan två av oss (Magdalena och Sara) för en vecka sedan inte hade en aning om att Gustafsberg i utkanten av Uddevalla har en lång och intressant historia – redan för 200 år sedan kom överklassen till Gustafsberg för att dricka brunn och roa sig i Societetssalongen, senare har stället fungerat som skola och internat för begåvade men fattiga pojkar – känner Katarina de här trakterna väl.

Under dygnen på Gustafsberg har vi reflekterat över vad vi lärt oss hittills under de två gångna åren med moralprojektet och vi har smidit framtidsplaner. I höst stundar forskningscirklar i våra partnerkommuner; i Helsingborg, Kalmar och Vänersborg. Det dagsaktuella läget i äldreomsorgen har vi också givetvis dryftat, dels ur forskarvinkel och dels som anhöriga. I nedanstående länk finns ett offentligt debattinlägg från oss publicerat:

”Prioritera rimliga arbetsvilkor inom omsorgen” – SocialPolitik

Julihälsningar från Katarina, Magdalena och Sara