Hälsningar från Bodø

utsikt över Bodö Plansch Sara och Magdalena framför posterHögsommarvärme i södra Norden och 12 grader i norra delarna. I dagarna har vi (Sara och Magdalena) varit i Bodø på konferens. Rubriken var ”Social Work in Changing Times- Challenges and new opportunities”. The Nordic Association of Schools of Social Work tillsammans med FORSA stod som arrangör. Samtidigt som vi nätverkade med nordiska kollegor och lyssnade på dragningar så nåddes vi av det glada beskedet att Robert Nyberg tilldelats Stig Sjödinpriset

Stig Sjödinpriset 2023 tilldelas Robert Nyberg | IF Metall (tt.se)

Vi instämmer med juryn som motiverar sitt beslut såhär:

”Med både ord och bild sparkar han uppåt, och klargör med några få ord orättvisor och missförhållanden. Hans vässade penna låter vare sig makthavare eller samhällsföreteelser komma undan. Hans kombination av bild och text får alla att förstå sambandet mellan politik och konsekvenser av beslut. Det är stor, träffsäker satir och skarp samhällsanalys i skön förening, med varm humor på rätt ställen.”

Stig Sjödinpriset är instiftat av Runö Folkhögskola, Stig Sjödin Sällskapet, fackförbunden GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch, Kommunalarbetareförbundet och Industrifacket Metall.

I moralprojektet är vi glada och stolta över att samarbeta med Robert och säger hjärtligt grattis.

Trevlig helg,

Sara och Magdalena