Greetings from Ghana!

Jag har tillsammans med min kollega Daniel Seldén fått den fantastiska möjligheten att åka på lärarutbyte till staden Accra i Ghana för att undervisa på universitetet och deras utbildning i socialt arbete. Vi är även där för att utveckla ett samarbete kring forskning om äldre personers livssituation i våra respektive länder. Under vår vistelse hade vi det stora nöjet att besöka deras centrum för studier om åldrande. Det är professor Mavis Dako-Gyeke som ansvarar för forskningen och aktiviteterna där. Jag blev oerhört inspirerad av att höra hur de arbetar ute på landsbygden med att hjälpa äldre personer som ibland har det väldigt svårt. De bjuder även in äldre personer till olika aktiviteter på centret som exempelvis boksläpp, föreläsningar och danskurser (!). ”Wow, det här är verkligen ett centrum för kunskap om åldrande och för äldre människor”, sa jag. Mavis berättade att: ”Jag satt här på mitt kontor och undrade varför jag ska sitta här när de äldre finns därute, så jag började engagera mig i lokalsamhället. Och sen satt jag här och tänkte: de kan ju också komma hit och vara en del av allt som sker här”. Fullt logiskt men ändå ett unikt sätt att tänka kring forskningens och akademins roll i samhället.

Kort på kollegor från centret. Professor Mavis står mellan mig och Daniel .

Hälsningar från Magdalena

10 februari 2023