Interprofessionellt lärande

I torsdags (15/12) ägnade vi i moralprojektet en heldag åt att workshoppa med blivande undersköterskor och blivande socionomer. Studenter på socionomprogrammets sjunde termin vid Linnéuniversitetet i Kalmar, som läser den valbara kursen Organisation och ledarskap i välfärdssektorn, träffade deltagare från Grimslövs folkhögskola som läser vård- och omsorg.

Äldreomsorgen är en komplex verksamhet där olika yrkesgrupper måste samarbeta. En viktig ingrediens i det samarbetet är att veta vem som gör vad och varför och här finns stor pontential i att redan under utbildningstiden möjliggöra för äldreomsorgens yrkesgrupper att lära känna varandras kompetenser och yrkesroller. Sådan kännedom gör det också lättare att framföra konstruktiv kritik och hitta innovativa lösningar på svåra problem.

Utöver att lära känna varandra och att diskutera svåra situationer som uppstår i arbetsvardagen skrattade vi också en hel del och åt god mat. Med en gruppbild från en lyckad dag önskar vi en god julhelg,

Sara, Katarina, Magdalenaworkshop interprofessionellt lärande 221215