Organiserad brottslighet och äldreomsorg

Organiserad brottslighet inom äldreomsorgen, med bland annat fusk i hemtjänsten, försvårar arbetet med att hjälpa äldre personer med omsorgsbehov. I en redan komplicerad och problemfylld arbetsvardag ska nu även detta växande problem hanteras. Samtidigt möter de äldre själva brottsligheten från två håll: riktade bedrägerier och fusk hos omsorgsföretagen.

Det handlar dessutom om en välorganiserad, systematisk och noggrann kriminalitet. När det gäller bedrägerier mot äldre ägnar sig kriminella organisationer åt ett gediget bakgrundsarbete där de kollar upp bostadsområden, inkomst och om det kommer hemtjänstbilar. De mest utsatta råkar mest illa ut, det vill säga de som har stora omsorgsbehov. De kriminella kan ta kontakt med äldre personer via sms, telefon eller knacka dörr. De kan utge sig för att vara kompis till barn eller barnbarn som råkat illa ut och spelar ofta på att det är brådskande eller en kris. Många gånger vill de äldre som råkat ut för bedrägerier inte prata om det. De skäms för att de blivit lurade och förlorat pengar. Och det gör det tyvärr ännu svårare att upptäcka och hjälpa dem.

Vi behöver hjälpas åt med att stötta och hjälpa äldre i risk för organiserad brottslighet. Polismyndigheten har nu ett samtalsstöd som kan användas i samtal med äldre. Följ länken om du vill kika på det:

Hälsningar,

Magdalena, Katarina och Sara