Forskarträff i Grimslöv och Växjö 18-21 november

Magdalena, Sara och Katarina i Grimslöv

Etikansökan för projektet drar ut på tiden, och vi har inte kunnat planera in våra fokusgruppsintervjuer på Zoom under hösten som planerat.

Vi bestämmer oss därför för att ses på folkhögskolan i Grimslöv istället, träffa vård- och omsorgslärare och deltagare där och planera in vårens aktiviteter i forskningsprojektet. Det är en gråmulen novemberdag. Jag uppmanar Katarina som kommer med tåget från Göteborg och Magdalena som kommer med tåget från Stockholm att kliva av i Alvesta.

Grimslöv ligger i Alvesta kommun, det borde gå bussar regelbundet mellan orterna. Så tänker jag när jag tänker fel, bussarna går bara två gånger per dag. Vi får åka vidare till Växjö istället, efter en lunch på Café st. Claire i Alvesta. Därefter tar vi buss 123 mot Grimslöv. Vid femtiden når vi ett becksvart Grimslöv. Vi tar, som enda gästerna, in på det bedagade värdshuset. Väl incheckade promenerar vi bort till byns pizzeria, Karins matservice. Karin är pensionär på dagarna och driver matställe på kvällarna. Hon har jobbat som undersköterska på hematologisk avdelning på Växjö lasarett i många år innan hon sadlade om och öppnade restaurant.

Vi väljer att äta på plats, men förstår att de flesta som beställer tar hem sin pizza. Efter en stund kommer Karin fram till vårt bord och meddelar att hon ska köra till föreningshuset och leverera mackor. Det tar bara några minuter. Hon undrar om vi vill vara så snälla och svara om det ringer, och meddela att hon är tillbaka strax. Självklart kan vi det och på de knappa tio minuter hon är iväg hinner Katarina ta emot en beställning.

Efter pizzamiddag kavlar vi upp för ett gemensamt arbetspass. Vi resonerar om den komplettering som är inskickad till Etikprövningsmyndigheten och om vilka förpliktelser vi har gentemot partnerkommunerna. Vi pratar om bloggen, vad vi vill att den ska fylla för funktion och i direkt anslutning till den diskussion – vad den ska innehålla. Vi säger god natt och går var och en till sitt sovrum. Jag rundar av kvällen med att lyssna på Stina Wollter i P1’s Söndagsintervjun https://sverigesradio.se/avsnitt/stina-wollter-om-kampen-konsten-och-den-lilla-gumman och när jag vaknar nästa morgon upptäcker jag att jag delat dubbelsäng med en död spindel. Jag småpratar med värdshusets ägare när hon ställer fram frukost. Det visar sig att hon tog över rörelsen i december 2019. Tajmingen kunde inte varit sämre. Jag lägger ihop ett och ett och renoveringsbehoven, den döda spindeln och de faktum att inga andra än vi bor på värdshuset blir begripliga.

Fredagen tillbringar vi på Grimslövs folkhögskola och den konferensanläggning som finns i anslutning till skolan. Vi får en guidad rundtur på skolan av Tina och Erika, vård- och omsorgslärare och partners i vårt forskningsprojekt. Vi träffar också några av de deltagare som läser till undersköterska nu. De berättar om hur det kom sig att de valde att läsa till undersköterska på folkhögskola. Lunchen äter vi i skolans matsal. Eftermiddagen tillbringar vi med att gå igenom vilka texter vi har i pipeline och vilka konferenser vi vill åka på. Vi resonerar också om hur vi smartast bygger upp ett referensbibliotek. Vid femtiden stänger vi datorerna och tar bussen till Växjö och checkar in på Stadshotellet, för att Katarina och Magdalena enkelt ska kunna kliva på tåget på lördagen. Middagen intar vi tillsammans med kollegan Angelika Thelin på Chapter House. Vi pratar om livet, relationerna, äldreforskningen och socionomutbildningen.

På lördagsmorgonen är det tämligen fullt på frukostmatsalen och på något märkligt vis känns det som att Covid-19 inte finns, eller någonsin funnits. Handsprit finns förvisso utställd lite här och var, men i övrigt är det inte mycket som signalerar pandemi. Förmiddagen ägnar vi åt fördjupade diskussioner om olika textarbeten vi sitter med. Vi diskuterar också samverkan mellan utbildningar och Magdalena berättar om hur det på Södertörn upprättas arenor där socionomstudenter och polisstudenter får träffas under utbildningen. Innan tågen västerut respektive norrut går, så hinner vi luncha, fika och besöka Kronobergs bokmässa som pågår på Växjö stadsbibliotek. Här har vi tur och stöter på Kerstin Gynnerstedt, seniorprofessor och omsorgsforskare. Kerstin har undersökt äldreomsorgen ur olika vinklar under flera decennier. Bland skrev hon i början av 1990-talet om etik i hemtjänsten. Nu deltar hon på mässan för att tala om sin bok ”Vävt och broderat under två sekler: kvinnokraft och kvinnokultur”.

Dagarna har bjudit på många och långsa samtal, om socialpolitik i allmänhet och äldreomsorg i synnerhet, om forskningsmetodik och om hur vi måste balansera hänsynstagande till välfärdsarbetets vardag samtidigt som vi måste förhålla hos till de principer som råder inom akademin. Sådana är spelreglerna i den sortens forskning vi bedriver. Första advent närmar sig. Vi säger på återseende och skiljs för den här gången.

Vid pennan,

Sara